suprmarkt2

Biologische voeding steeds populairder

, , ,  

De Nederlandse consument besteed steeds meer geld aan duurzame en biologische voeding. Al een aantal jaren stijgt de omzet van deze productgroep. In 2012 steeg de verkoop van duurzame voeding met 25 procent tot 2,2 miljard euro (PDF ”Monitor Duurzaam Voedsel 2012″). Van alle verkochte voeding was 5,5 procent duurzaam, het jaar daarvoor was dat nog 4,4 procent. In drie jaar tijd heeft er een verdubbeling plaatsgevonden van de besteding aan duurzaam voedsel. Zowel in supermarkten, horeca en zorginstellingen stegen de uitgaven.

Er werd in 2012 voor 934 miljoen euro aan biologische voeding verkocht in de supermarkt, de speciaalzaak en buitenshuis. Dat is een stijging van 14,2 procent. De omzet van biologische zuivelproducten steeg het afgelopen jaar met 11,2 procent. Duurzame zuivel werd 20 procent meer verkocht dan in 2011.

Voor het onderzoek zijn alleen producten met een onafhankelijk keurmerk meegenomen. Duurzame producten zijn producten op een duurzame manier geproduceerd, dat kan zowel biologisch, diervriendelijk, milieuvriendelijk of een ethische productiewijze inhouden. 42 procent van alle duurzame aankopen heeft een biologisch keurmerk, 21 procent een Beter Leven Keurmerk en 19 procent een keurmerk voor duurzame landbouw.

tabel bio verkoop