plofkip1

Plofkip wordt Nederlandse consument opgedrongen

, , ,  

In de supermarkt  bestaat 73 procent van het kipassortiment alleen uit plofkip en is er geen keuze uit diervriendelijke mogelijkheden. Dit concludeert Stichting Wakker Dier na onderzoek bij de 10 grootste supermarktketens.

Veel van de producten, bijvoorbeeld drumsticks of kipschnitzel, is meestal alleen in plofkip te koop. Doordat er geen keuze is voor een diervriendelijke variant, worden mensen dus als het ware gedwongen om plofkip te consumeren, zo stelt Wakker Dier. Bij 16 procent van de kipproducten heeft de klant wel de keus en slechts 11 procent van de kipproducten worden alleen in een diervriendelijke variant verkocht. Jumbo, Hoogvliet en C1000 bieden het vaakst alleen de plofkip producten aan, terwijl Coop en Deen de meeste zekerheid bieden op een diervriendelijk stukje kip.

Een plofkip moet in zes weken tijd groeien tot ruim twee kilo. Volgens Wakker dier hebben deze kippen vaker antibiotica nodig dan kippen die op diervriendelijke wijze gehouden worden. Vanaf 2015 krijgt de plofkip kip 10 procent meer ruimte en groeit minder snel.

 

Wil je zeker zijn dat je geen plofkip koopt in de supermarkt, kies dan voor een product met het Beter Leven Keurmerk.